Alleen goede chauffeurs doen het: het gebaar bij het starten dat de levensduur van uw motor verlengt

Velen vinden het een zinloze gewoonte, maar door bij het starten van de auto het koppelingspedaal in te drukken, worden de startmotor en het elektrische systeem minder belast.

Alle automobilisten hebben hun eigen gewoontes en gebruiken wanneer ze in de auto stappen. Sommige zijn heel zinvol, andere zijn ‘overgenomen’ van ouders of grootouders en voegen eigenlijk niets toe. Maar net zoals er een handeling is die u duur kan komen te staan en een hoge boete kan opleveren, is er ook een handeling die alleen goede automobilisten doen: het intrappen van de koppeling voordat u wegrijdt (uiteraard alleen als u in een auto met handgeschakelde versnellingsbak rijdt).

Sommigen doen dit op een geforceerde manier omdat ze de (slechte?) gewoonte hebben om altijd een versnelling in te schakelen, zelfs bij het parkeren op een vlakke ondergrond. Of omdat sommige auto’s standaard zijn uitgerust met systemen die het onmogelijk maken om weg te rijden zonder het linkerpedaal in te drukken.

Wat gebeurt er in uw auto bij het starten?

Het starten van een auto is complexer dan we denken, omdat we eraan gewend zijn geraakt. Maar het zijn een paar ‘kritieke’ seconden waarin verschillende onderdelen tegelijkertijd werken:

  • De startmotor is verantwoordelijk voor het draaien van de verbrandingsmotor, zodat deze begint te werken.
  • De accu levert de energie die daarvoor nodig is.
  • De koppeling en de versnellingsbak regelen de verbinding tussen de motor en de wielen.

Wanneer u de sleutel omdraait (of op de knop drukt in modernere auto’s), wordt de startmotor gekoppeld aan het vliegwiel, dat rechtstreeks is verbonden met de motor en krachtig moet worden aangedreven om de auto ‘wakker’ te maken.

Dit proces duurt slechts enkele seconden, maar kost enorm veel energie. Hoe meer weerstand er is, hoe meer energie de accu verbruikt en hoe harder de startmotor moet werken. En juist op dit moment kunnen wij als bestuurders ons steentje bijdragen met iets eenvoudigs als het intrappen van de koppeling.

De redenen achter deze eenvoudige handeling

Deze handeling van een goede bestuurder is beter te begrijpen als je weet dat door het intrappen van de koppeling de versnellingsbak van de motor wordt gescheiden. Dat wil zeggen dat de startmotor ‘alleen’ de motor hoeft te bewegen en niet de hele transmissie. Als je dit niet doet, blijft de as van de versnellingsbak draaien en biedt deze enige weerstand, ook al staat de auto in de vrijstand.

In modernere auto’s betekent dit een vrij onnodige overbelasting van het systeem, zeker in de winter en als je auto op straat staat. In dat geval is de versnellingsbakolie (de valvulina) dikker door de lage temperaturen, waardoor het starten moeilijker gaat en de accu het zwaar te verduren krijgt.

Om deze reden zijn modernere auto’s al uitgerust met systemen die u dwingen om het koppelingspedaal in te drukken om te kunnen starten. Bij sommige auto’s met een startknop moet u het rempedaal indrukken, hoewel het koppelingspedaal meestal ook werkt en zelfs aan te raden is.

Denk er dus de volgende keer dat u start aan dat een gebaar dat u absoluut niets kost, een behoorlijke inspanning kan verlichten en tegelijkertijd de levensduur van de startmotor en de accu kan verlengen. En u bespaart geld op reparaties.

Wat als ik het koppelingspedaal niet indruk?

Stel dat je al je hele leven start zonder het koppelingspedaal in te drukken, omdat je auto dat niet vereist en je ook niet denkt dat het iets zal veranderen. Logischerwijs zal er niet meteen een storing optreden, maar het systeem slijt langzaam en die belasting zal op een gegeven moment zijn tol eisen.

De prijs van een nieuwe accu begint bij 50 euro en kan oplopen tot 200 euro, afhankelijk van het model. En in het geval van de startmotor varieert de prijs in veel gevallen tussen 100 en 400 euro.