Een weerballon raakt een Boeing 737 tijdens de vlucht en dwingt tot een noodlanding in Utah

Een ballon van een bedrijf dat gespecialiseerd is in het verzamelen van meteorologische gegevens raakte op 16 oktober de voorruit van een Boeing 737 Max van United Airlines. Maar hoe het ballon in de baan van het vliegtuig terechtkwam – terwijl ze nooit op dezelfde hoogte zouden mogen vliegen – is iets wat de onderzoekers van de National Transportation Safety Board (NTSB) moeten uitzoeken. Deze ontwikkeling weerlegt de aanvankelijke hypothese dat het om “ruimteafval” ging.

De vlucht

Het ongeval vond plaats op donderdag 16 oktober. Het vliegtuig, dat vanuit Denver opstijgt voor een vlucht naar Los Angeles, heeft 134 passagiers en zes bemanningsleden (twee piloten en vier stewardessen) aan boord. Achtendertig minuten na het opstijgen, bij een snelheid van 636 kilometer per uur en een hoogte van 36.000 voet, wordt de Boeing 737 Max door iets geraakt. De botsing beschadigde de voorruit aanzienlijk en de gezagvoerder, die gewond was geraakt door de scherven, vroeg om een daling en een omleiding naar de dichtstbijzijnde luchthaven in Salt Lake City

Persbericht

“Ik denk dat het om een WindBorne-ballon gaat”, zei John Deal, medeoprichter en CEO van het bedrijf, op sociale media. “We hoorden zondag om 23.00 uur Pacific Time over vlucht UA1093 en de mogelijkheid dat deze verband hield met een van onze ballonnen, en we hebben onmiddellijk maatregelen genomen om de zaak te onderzoeken”, vervolgde hij. “Om 06.00 uur Pacific Time hebben we ons voorlopige onderzoek aan zowel de NTSB als de FAA gepresenteerd en we werken met beide instanties samen om het onderzoek voort te zetten.”

Het bedrijf

WindBorne heeft meer dan 4.000 lanceringen uitgevoerd. We werken al sinds de oprichting samen met de FAA en dienen voor elke ballon die we lanceren Notams (luchtvaartberichten) in“, legt het bedrijf uit in een officiële verklaring. ”Het systeem is zo ontworpen dat het zelfs bij een botsing in de lucht veilig is. Onze ballon weegt bij de lancering 1,1 kilogram en wordt tijdens de vlucht geleidelijk lichter.

De veranderingen

“We hebben onmiddellijk veranderingen doorgevoerd om de vliegtijd tussen 30.000 en 40.000 voet te minimaliseren”, bevestigde WindBorne. “En we versnellen onze plannen om realtime vluchtgegevens te gebruiken waarmee de ballonnen zelfstandig vliegtuigen kunnen ontwijken, zelfs op ongebruikelijke hoogtes.”

Een weerballon is een gespecialiseerde ballon met meteorologische instrumenten aan boord. WindBorne exploiteert Atlas, de grootste ballonconstellatie ter wereld. “We lanceren elke maand honderden geavanceerde autonome weerballonnen vanaf onze wereldwijde lanceerplatforms en we breiden Atlas uit om permanent de hiaten in de atmosferische gegevens te dichten, van pool tot pool”, aldus het bedrijf.