Automatische versnellingsbak: als uw auto hiermee is uitgerust, kunt u hem niet duwen als de accu leeg is

Auto’s met automatische versnellingsbak hebben hun eigenaardigheden, maar het is waar dat ze aan populariteit hebben gewonnen vanwege hun gebruiksgemak en comfort.

Ze zijn in korte tijd enorm populair geworden. Nog maar een paar jaar geleden waren auto’s met automatische versnellingsbak bijna ‘veroordeeld’ in vergelijking met auto’s met handgeschakelde versnellingsbak.

Maar dankzij de verbeteringen die deze versnellingsbakken hebben ondergaan en het comfort dat ze bieden, vooral in de stad en in files, zijn ze langzamerhand de favoriet geworden van veel automobilisten, wat tot uiting komt in steeds hogere verkoopcijfers.

Bovendien vereist het nieuwe, geëlektrificeerde tijdperk in de automobielindustrie automatische versnellingsbakken, waardoor elektrische en hybride auto’s alleen nog maar met dit type transmissie worden uitgerust.

Een van de meest opvallende nadelen van deze voertuigen is echter dat ze niet kunnen worden aangeduwd om ze te starten als ze stil komen te staan en de accu leeg is, ondanks het feit dat veel voertuigen zijn uitgerust met een knop of een apparaat om de versnellingspook te ‘ontgrendelen’, zodat de auto kan rijden alsof hij in neutraal staat. Dit helpt echter niet om hem te starten, zoals later zal blijken.

Desondanks is deze beperking om te rijden als de accu leeg is, te wijten aan verschillende technische en veiligheidsredenen.

Afhankelijkheid van hydraulische druk

Een van de belangrijkste redenen waarom auto’s met een automatische versnellingsbak niet kunnen worden aangeduwd, is de afhankelijkheid van hydraulische druk voor de werking van de transmissie.

In deze voertuigen maakt de automatische transmissie gebruik van een oliepomp die de druk genereert die nodig is om de interne onderdelen correct te laten functioneren.

Deze oliepomp is aangesloten op de motor, dus als de motor niet draait, wordt er geen hydraulische druk gegenereerd. Zonder deze druk kan de transmissie niet werken, waardoor de auto niet kan worden geduwd om te starten.

Koppelomvormer

In tegenstelling tot auto’s met handgeschakelde versnellingsbak, die een mechanische koppeling gebruiken om de motor aan en uit te koppelen van de wielen, maken automatische auto’s gebruik van een koppelomvormer.

Dit apparaat verbindt de motor met de transmissie en maakt de overdracht van energie mogelijk. De koppelomvormer heeft echter een draaiende motor nodig om goed te kunnen functioneren. Als de motor niet draait, kan de koppelomvormer de energie van de motor niet overbrengen naar de wielen, waardoor het onmogelijk is om de auto aan te duwen om hem te starten.

Geen directe verbinding tussen wielen en motor

Bij een automatische transmissie is er geen directe verbinding tussen de wielen en de motor wanneer de auto is uitgeschakeld. Dit betekent dat, zelfs als de auto wordt geduwd, de wielen draaien, maar de motor niet in beweging brengen.

Bij auto’s met handgeschakelde versnellingsbak zorgt de koppeling ervoor dat de wielen en de motor rechtstreeks met elkaar zijn verbonden, waardoor het gemakkelijker is om de auto aan te duwen. Bij auto’s met automatische versnellingsbak is deze rechtstreekse verbinding er niet, waardoor de motor niet kan worden gestart door de auto aan te duwen.

Veiligheidsrisico’s

Het duwen van een auto met automatische versnellingsbak is niet alleen ineffectief, maar kan ook gevaarlijk zijn. Zonder de juiste hydraulische druk kunnen de interne onderdelen van de transmissie wrijving en oververhitting ondervinden, wat ernstige schade aan het hele systeem kan veroorzaken.

Bovendien is de auto moeilijker te besturen wanneer hij wordt geduwd, wat het risico op ongelukken vergroot. Om deze redenen raden fabrikanten het duwen van auto’s met automatische versnellingsbak af en adviseren ze om alternatieve methoden te zoeken om het probleem op te lossen dat kan ontstaan wanneer de accu leeg is.

Alternatieve methoden om een automatische auto te starten

In plaats van een automatische auto te duwen, zijn er andere, veiligere en effectievere methoden om hem te starten als hij niet wil starten.

Een van de meest gebruikelijke methoden is het gebruik van startkabels om de accu van de auto aan te sluiten op die van een ander voertuig met een opgeladen accu. Hierdoor kan de motor worden gestart en kan de oliepomp de hydraulische druk genereren die nodig is om de transmissie te laten werken.

Een andere optie is het gebruik van een acculader om de accu van de auto op te laden. Hoewel deze methode enkele uren kan duren, is het een effectieve oplossing om de auto te starten zonder schade aan de transmissie te veroorzaken. U kunt ook een beroep doen op pechhulp, die over de nodige gereedschappen en kennis beschikt om het probleem veilig op te lossen.