Een reparateur van huishoudelijke apparaten wijst erop dat wasmachines ontworpen zijn om kapot te gaan: “Het is een bewuste strategie.”

Hij roept zijn volgers ook op om te achterhalen hoe lang deze apparaten meegaan.

Het is een publiek geheim dat de meeste consumentenproducten zijn ontworpen om minder lang mee te gaan dan ze zouden moeten. De zogenaamde geplande veroudering zorgt al decennialang voor wantrouwen bij consumenten en tonnen elektronisch afval. Tot de huishoudelijke apparaten die zijn gemaakt om relatief kort mee te gaan, behoren de wasmachines.

De ervaren Britse reparateur Paul Charmbury, met meer dan 40 jaar ervaring, heeft publiekelijk een vermeende opzettelijke strategie aan de kaak gesteld bij modellen die gebruikmaken van onderdelen van Bosch. “Ik repareer al meer dan 40 jaar huishoudelijke apparaten, maar ik heb nog nooit zo’n wijdverbreid en opzettelijk probleem gezien als dit”, klaagt hij in een video die op zijn YouTube-kanaal is verspreid.

Het middelpunt van zijn aanklacht is de gelaste trommel van moderne wasmachines. In tegenstelling tot oudere modellen, waarvan de onderdelen gemakkelijk konden worden gedemonteerd, zijn bij de nieuwe versies de twee helften van de trommel aan elkaar gelast, waardoor het onmogelijk is om basisonderdelen zoals lagers of de kruisverbinding te vervangen.

“Het gaat hier niet om een slecht ontwerp, maar om een bewuste strategie om mensen te dwingen een nieuwe machine te kopen, wat enorme hoeveelheden elektrisch en elektronisch afval oplevert en eerlijke reparatiebedrijven in moeilijkheden brengt”, bekritiseert Charmbury.

Bosch biedt volgens de technicus de volledige trommel als reserveonderdeel aan, maar voor een prijs van 360 pond (414 euro), wat reparatie ontmoedigt. Het Finse portaal Tekniikan Maailma had al een soortgelijk fenomeen waargenomen in het geval van condensatoren: “Fabrikanten hebben marktonderzoek verwerkt waaruit blijkt dat bijna alle consumenten een nieuw apparaat zullen kopen als de reparatie van een defect apparaat meer dan 30% van de prijs van een nieuw apparaat kost.”

De expert lanceert een interessant initiatief om te achterhalen voor welke gebruiksduur ze zijn ontworpen

Charmbury erkent dat hij niet over voldoende middelen beschikt om te bewijzen dat de goedkoopste onderdelen van de trommel als eerste defect raken. Daarom heeft hij een collectief initiatief gelanceerd: in zijn video legt hij uit hoe je het aantal wasbeurten van Bosch-wasmachines kunt controleren en nodigt hij gebruikers uit om opmerkingen achter te laten met informatie over hun defecten. “Samen kunnen we een database opbouwen die de wereld precies laat zien hoe lang deze machines zijn ontworpen om mee te gaan”, concludeert hij.

De technicus hekelt ook de passiviteit van de instellingen. “De autoriteiten lijken alleen geïnteresseerd te zijn in het energie- en waterverbruik van de apparaten en vergeten dat ze gerepareerd kunnen worden”, betreurt hij. De nieuwe Europese richtlijn inzake het recht op reparatie, die in 2024 is aangenomen, verplicht fabrikanten om reserveonderdelen en redelijke reparatievoorwaarden te garanderen.

De vraag blijft open: kunnen fabrikanten technisch gezien beslissingen rechtvaardigen die volgens deskundigen zoals Charmbury de levensduur van hun producten verkorten?