Door de inbeslagname van 2.453 onregelmatige containers kon het illegale netwerk voor de invoer van e-bikes uit China worden ontmaskerd.
De haven van Piraeus in Griekenland is het epicentrum geworden van een van de grootste operaties tegen douanefraude in de geschiedenis van de Europese Unie. Het Europees Openbaar Ministerie (EPPO) heeft de inbeslagname aangekondigd van 2.435 containers met een waarde van 250 miljoen euro, in het kader van operatie Calypso, een onderzoek dat een geavanceerd netwerk van illegale import van e-bikes en andere goederen uit China aan het licht heeft gebracht.
Volgens het EPPO zou het criminele netwerk (dat al minstens acht jaar actief is) meer dan 800 miljoen euro schade hebben toegebracht aan de communautaire begroting door het vervalsen van documenten, het onderwaarderen van goederen en het ontduiken van douanerechten en btw. Dit is een historische klap voor de massale fraude in de handel in elektrische fietsen, een sector die in heel Europa in opkomst is.
E-bikes in het middelpunt van de fraude
De fraude was gericht op het vervalsen van de douaneaangiften van elektrische fietsen die uit China werden geïmporteerd. De verantwoordelijken gaven slechts 10 tot 15 % van de werkelijke inhoud van de containers aan, waardoor ze de antidumpingheffingen ontweken die door de Europese Unie waren opgelegd om de Europese fabrikanten te beschermen.
Van de geïnspecteerde containers waren er minstens 500 vol met e-bikes, en 360 waren zelfs niet aangegeven. Alleen al in dit geval schatten de autoriteiten de verliezen op 37,5 miljoen euro, waarvan 25 miljoen aan niet-betaalde invoerrechten en 12,5 miljoen aan ontdoken btw.
Deze praktijk had niet alleen gevolgen voor de schatkist, maar ook voor de Europese markt voor elektrische mobiliteit, omdat hierdoor fietsen tegen kunstmatig lage prijzen het land binnenkwamen, wat de concurrentie verstoorde en een bedreiging vormde voor merken die zich aan de regels houden.
Criminele netwerk en betrokken ambtenaren
Het Europees Openbaar Ministerie heeft zes personen in staat van beschuldiging gesteld, waaronder twee Griekse douaneambtenaren en vier tussenhandelaren, die worden beschuldigd van valsheid in geschrifte, douanefraude en belastingontduiking. Twee van hen zijn in hechtenis genomen.
Uit het onderzoek blijkt dat het netwerk voornamelijk werd geleid door Chinese burgers, die de hele keten controleerden: import, distributie, verkoop binnen de Europese Unie en repatriëring van winsten door middel van witwassen.
“Criminele netwerken waren gewend geraakt aan het veroorzaken van enorme schade met vrijwel geen risico. Nu zijn de spelregels veranderd”, aldus Laura Codruța Kövesi, Europees hoofdaanklager.
Ongekende Europese samenwerking
De operatie werd gecoördineerd door het EPPO in Athene, in samenwerking met de Griekse politie, de Griekse belastingdienst (AADE) en het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF).
OLAF speelde een essentiële rol door gegevens en digitale traceerbaarheid van de internationale handel te analyseren en verdachte patronen in de invoer van e-bikes en de daaropvolgende onlineverkoop ervan op te sporen.
Sinds de operatie in juni 2025 melden de Griekse autoriteiten een grotere transparantie in de douaneaangiften. De inkomsten uit rechten en btw in Piraeus stegen in juli 2025 tot 143 miljoen euro, tegenover 139,9 miljoen euro het jaar ervoor, wat wijst op het afschrikkende effect van de zaak.
Een keerpunt voor de Europese markt
De operatie Calypso markeert een keerpunt in de strijd tegen douanefraude op het gebied van elektrische mobiliteit. Met een snel groeiende markt voor elektrische fietsen intensiveert de EU de controles om eerlijke en duurzame concurrentie te garanderen.
Het succes van de operatie geeft een duidelijk signaal af: Europa tolereert geen oneerlijke praktijken die de overgang naar een schone, innovatieve en transparante industrie in gevaar brengen.