Sommige tieners krijgen geen zakgeld van hun ouders. Ze besluiten om op verschillende manieren hun eigen geld te verdienen, waaronder een verrassend populaire methode.
Hoeveel tieners krijgen zakgeld van hun ouders en hoeveel? Dat wilde Pixpay, het betalingssysteem voor tieners, precies weten voor zijn barometer 2025. In deze in september gepubliceerde studie toont Pixpay aan dat Franse ouders gemiddeld 26 euro zakgeld per maand geven. Ten opzichte van 2024 is dat een daling van 10%.
Volgens het onderzoek krijgt 58% van de tieners regelmatig geld van hun ouders. Dat betekent dat er toch nog veel tieners zijn die niet van deze financiële bijdrage profiteren. Deze tieners moeten dan zelf op verschillende manieren hun zakgeld verdienen. Hun oplossingen? Kleine klusjes.

26% van de tieners biedt bijvoorbeeld aan om “hun familie te helpen” met incidentele klusjes voor hun ouders, zoals tuinieren of de afwas doen. 31% doet kleine baantjes. Maar de meest populaire methode is origineler, hoewel zo voor de hand liggend: één op de twee tieners verkoopt zijn spullen op internet om zakgeld te verdienen, aldus het onderzoek.
14% van de ondervraagde tieners zegt bereid te zijn om de cadeaus die ze krijgen door te verkopen, volgens een ander onderzoek van Pixpay uit eind 2024. Het doorverkopen van tweedehands spullen blijft de meest voorkomende praktijk onder deze tieners: ze zijn bereid om spullen die ze niet meer gebruiken gemakkelijk weg te doen in plaats van ze weg te gooien of weg te geven, volgens een onderzoek van de FBF.

Deze tieners groeien op in een bijzondere context, zoals de medeoprichtster van Pixpay uitlegt: “De tieners van 2025 zijn de eersten die vanaf hun achtste jaar een economie zonder groei meemaken. Het zakgeld slinkt, de kleine bijverdiensten worden schaarser, de regelmaat verdwijnt. Ze betreden het economische leven vanuit een perspectief van onzekerheid en improvisatie, maar dan in een wereld die al volledig gedigitaliseerd is.”
Pixpay herinnert aan het belang van zakgeld en noemt het een “educatief referentiepunt”. Volgens de app leren tieners namelijk “te wachten” en dus “te beheren”. Een idee dat psychologen en experts in financiële educatie ondersteunen door uit te leggen dat zakgeld een belangrijk middel is om kinderen te leren omgaan met hun geld.







